FANDOM

Rok, Opis wydarzeń

1 Koniec II Wojny Bogów. Rozpoczyna się era Illutosa, jako nowego władcy panteonu Ayn
4 Początek Wojny Dwóch Pereł
7 Postępuje zlodowacenie południowe
8 Andaria uzyskuje niepodległość od Starego Cesarstwa, a przywódca buntu koronuje się na króla.
14 W Perelii rozpoczynają się dwa oddzielne bunty przeciw władzy Starego Cesarstwa, jeden wyznawców panteonu Ayn, a drugi panteonu Vrah Raon
17 Przełomowa bitwa w Wojnie Dwóch Pereł. Na wyżynach Varaestru generał Notuluus pokonuje większą armię króla Vora III. 
19 Oficjalny koniec wojny Dwóch Pereł. Zwycięski Król Bavestar uzurpuje tytuł swojego rywala, stając się Królem Dwóch Pereł.
22 Zlodowacenie pochłania miasta Ghag i Yontiut w Reghulu i miasto Not w autonomicznym księstwie Trjk (Obecnie UKG)
39 Bunt Republiki Nomorcji przeciw Królestwu Dwóch Pereł.
40 Początek oblężenia Nomorcji
47 Koniec oblężenia, Nomorcja pozostaje niezdobyta, ale doża zgadza się powrócić w granice Królestwa za szereg przywilejów.
48 Bunty w Perelii kończą się z powodu postępującego zlodowacenia. Spore tereny faktycznie pozostają poza władzą Starego Cesarstwa.
52 Do miasta Amtaht w Sarin-Thonbu dociera grzbiet lodowca
57 Pojedyncze księstwa na terenie Boronii protestują przeciw władzy Starego Cesarstwa. Zaprzestają płacenia podatków i blokują szlaki handlowe.
60 Królestwo Dwóch Pereł zajmuje całą doliną Ortu, docierając na południu do lodowca.
63 W Angabadii rozpoczyna się wojna między trzema grupami plemion. 
70 Tan Harald zakłada pierwsze królestwo japetów - Królestwo Rangardii.
80 W Lodowym Chromie wybucha epidemia ospy. 
87

Lodowiec pochłania miasto Riow, stolicę księstwa Alami.

90 Wódz plemienia Mtogów na krótko jednoczy całą Angabadię. Jeszcze tego samego roku zostaje zamordowany we śnie i Angabadia ponownie zostaje podzielona.
100 Zanotowano koniec rozrastania się lodowca. 
102 Wojska Starego Cesarstwa ruszają na południe do Perelii.
110 Perelia ponownie zostaje opanowana przez Stare Cesarstwo
111 Kupiec As Manti zakłada port i miasteczko Asavir.
130 Lacerowie wychodzą z bagien delty Waeru, kierują się w górę rzeki podbijając dwa ludzkie księstwa.
138

Królestwo Rangardii zostaje zaatakowane przez Lacerów.

140 Lacerowie doznają porażki z rąk połączonych sił Japetów i Ludzi. Jednocześnie Japetowie zajmują wcześniej podbite tereny Lacerów i zakładają tam własne państwa.
152 Kaganat Rthach najeżdża tereny Boronii. 
153 Kagan pokonuje dwa legiony Starego Cesarstwa, plądruje wiele miast i wsi. Z jeńców tworzy niewolnicze oddziały wojskowe.
155 Kaganat Rthach atakuje Kaganat Ghag i podbija go w przeciągu roku.
171 Latebrowie z Sarin składają hołd królowi Rangardii w obawie przed rosnącym w siłe Kaganatem Rthach.
174 Kaganat Rthach najeżdża na Sarin, ale nie udaje im się zdobyć najważniejszych zamków i mostów, dlatego wycofują się.
178 Księstwa Boronii buntują się przeciw cesarstwu. Z pomocą króla Andarii pokonują cesarskie wojska i zajmują najważniejsze ośrodki nad rzeką Orovor.
182 Plemiona Perelii przyjmują wiarę w panteon Vrah Raon
185 Perelczycy najeżdżają na Puszczę Nuruaru. Doznają porażki, ale nie rezygnują. Otaczają puszczę i rabują tereny nad rzeką Awrinką i w Lodowym Chromie. 
188 W odwecie legiony cesarskie najeżdżają na tereny Perelów. Bitwa nie przynosi rozstrzygnięcia i Perelia ponownie pozostaje poza władzą cesarza.
200 Król Dwóch Pereł zatwierdza powstania rady magów w twierdzy Teral nad jeziorem Angabadzkim, przyznaje arcymagowi ziemie i uznaje swoim wasalem.
210 Pirencja staje się najważniejszym ośrodkiem handlowym na morzu Asavirskim, wypierając Nomorcję.
212 Japetowie organizują wyprawę wojenną przeciw Kaganatowi Rthach wskutek ich działań zaczepnych na terenach Sarin.
214

Kagan Rthachu - Andrujk Reghul - zadaje bolesny cios wojskom japetów, gromiąc ich w bitwie pod górą Unahr. Kaganat zajmuje Sarin i sporą część terenów nad rzeką Waer.

217

Kagan Rthachu koronuje się na Wielkiego Kagana i tworzy Ordę Reghula. Andrujk Reghul jednoczy cały dzisiejszy teren Reghulu.

220 Stare Cesarstwo po kolejnej porażce uznaje niepodległość Związku Księstw Boronii.
225 Królestwo Andarii zajmuje księstewka leżące na zachód od delty Waeru i dociera do bagien Lacerów. 
230 Latebrowie masowo uciekają do Lodowego Chromu po nieudanym buncie przeciw Ordzie i zaostrzeniu prześladowań.
234 Andrujk Reghul najeżdża Boronię, lecz tym razem nie łupieżczo, a w celu podboju.
235 Andrujk Reghul umiera na zawał podczas oblężenia twierdzy Raconia, jego syn kontynuuje bez większych problemów kampanie wojenną.
238 Związek Księstw Boronii składa hołd Wielkiemu Kaganowi i zgadza się płacić coroczny haracz w złocie i ludziach.
240 Młodsi synowie Andrujka buntują się przeciw najstarszemu bratu. Wojna dzieli Ordę na kolejne dziesięć lat.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki